سفارش تبلیغ
صبا ویژن
http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/alirezanoori/bgl.gifhttp://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/alirezanoori/bgr3.gif
 

به وبلاگ من خوش آمدید

امروز یکشنبه 103 اردیبهشت 9

 

 

چند وقته که شاهد ورود موبایل های چینی به بازار هستیم و این باعث شده که حتی مسئولین مخابرات و بازرگانی رو هم به چالش بکشه ...

چند روز پیش که داشتم رادیو گوش میدادم با یکی از مسئولین مخابرات مصاحبه کردند در مورد گوشی هایی که جدیدا وارد شدند و فروشندگان اظهار می کنند که دارای پخش کننده ی تلویزیون هستند و ایشون در این مصاحبه گفتند که این گوشی ها تکنولوژی دارند که در ایران ساپورت نمیشه و به جز در مناطق مرزی کار نمی کنه همین باعث شد که شروع به  نوشتن این مقاله بکنم تا هم نگاهی تکنولوژیک به قضیه داشته داشته باشیم هم اقتصادی و فرهنگی !!!

اول از همه باید بگم که موبایل هایی که دارای گیرنده های شبکه تلویزیونی هستند 2 نوع هستند

1-     دارای گیرنده های آنالوگ (برای کشورهایی که تلویزیونشون آنالوگ هست مثل ایران )

2-     دارای گیرنده ی دیجیتال (dvb)

تکنولوژی اولی بسیار ساده ، ارزان و کم حجم هست . صرفا دارای یک tv tuner هست . امروزه شاید tv tuner  هایی رو اندازه ی یک حافظه flash usb  دیده باشید و همچنین تلویزیون هایی که بسیار کوچک هستند و قیمتی زیر 50000 تومان دارند . به همین دلیل به کار بردن این تکنولوژی بسیار پیش پا افتاده و کم هزینه هست . موبایل های چینی هم دقیقا از این تکنولوژی استفاده می کنند و کاملا هم در ایران کار می کنه.

اما چرا شرکت های بزرگ تلفن همراه این کار رو نمیکنند ؟ شاید یکی از عمده ترین دلایل آن این باشد که در اکثر کشورهایی که بازار عمده گوشی موبایل هستند کشورهای پیشرفته اند و آنها از فنآوری نوع 2 ( دیجیتال ) یا پخش کانال های های تلویزیونی از طریق فنآوری های انتقال دیتا استفاده می کنند .

حالا چرا این گوش ها اینقدر ارزان هستند ؟ آیا صرفا با پایین آوردن کیفیت می توان اینقدر تفاوت قیمت را ایجاد کرد ؟ اصلا ما چه ملاکی برای ارزانی یا گرونی یک گوشی داریم؟ اصلا برای خرید گوشی دنبال چی هستیم ؟

علت ارزونی این گوشی ها به دلیل امکانات کمی هستش که دارند و تکنولوژی بسیار پایین و قدیمی که دارند که همین خود علت اصلی قیمت پایین آنهاست ولی کیفیت پایین هم مزید بر علت شده . ولی شاید بپرسید که امکانات این گوشی ها بسیار عالیه مثلا دوربین 2مگاپیکسلی و صفحه تاچ اسکرین و فیلمبرداری و پخش mp3  و چندین تا اسپیکر و  چیزهایی که فروشندگان فقط ازشون سر در میارن و گوشی بازها ! آما ایا امکانات واقعی هستند و دعوای کارخانجات  گوشی سازی سر این چیز هاست ؟ نه ! این ها امکانات واقعی نیستند .

اگر نگاهی به سایت فروش این گوشی ها بیاندازید و مشخصات اونها رو ببینید متوجه قدیمی بودن تکنولوژی اونها می شوید . این گوشه ها حتی هنوز GSM  دو بانده هستند که فنآوری موجود در گوشی های اولیه نوکیا 3310 و سامسونگ n620 هست !!!

 در زیر به بعضی از مواردی که واقعا در قیمت یک گوشی تاثیر میزارند اشاره میکنم

باندهای فرکانسی که ساپورت می کنند ( مثلا gsm 1800/900 دوبانده یا1800/1900/800    3بانده و ...

وجود فنآوری 3g   برای انتقال دیتا

وجود فنآوری EDGE  برای ارتباطات مالتی مدیا بسیار سریع

فنآوری HSDA

داشتن سیستم عامل هایی نظیر symbian , windows mobile, linux ,

داشتن پردازنده CPU)) قوی تر

داشتن ROM  (حافظه داخلی ) بیشتر

داشتن دوربین autofocus  ( باعث عکس هایی بسیار شفاف و امکان عکس برداری از فاصله نزدیک مثل جزوه یا کتاب مانند یک اسکنر همراه )

داشتن wireless lan  (شبکه بی سیم )

dvb  ( امکان دریافت سیگنا های تلویزیون دیجیتال)

و ...

که موبایل های چینی هیج کدام از مزیت های فوق رو ندارند ! شاید همون 150000 تومان هم زیادشون باشه !

شاید در آخر خیلی ها بگن خوب وقتی که خیلی از این فنآوری ها مربوط به شبکه مخابراطی است در ایران ساپورت نمیشه پس به چه درد می خوره؟ باید بگم که این ایده ای کاملا درسته که که براساس چیزی که نمیتونیم ازش استفاده کنیم پول ندیم و شاید به خاطر همین هم گوشی های سری w و k750   سونی اریکسون بازار خیلی خوبی پیدا کرده چون فقط به همین چیز هایی که همه دنبالش هستند ( دوربین n مگاپیکسلی و mp3  و ...)  پرداخته و حسابی جای خودشو باز کرده . گوشی های چینی هم دقیقا از همین خاصیت استفاده کردند . پس ارزون نیستند !!! اگه فقط دنبال این چیزها هستید شاید بد نباشه ولی مطمئن باشید با خرید اونها امکان استفاده از هیچ ساپورت نرم افزاری  سایت سازنده و ... رو ندارید و به قول انگلیسی ها اینقدر پولدار نشدیم که چیز ارزون بخریم رو فراموش نکنید.

ولی اگه واقعا هم این عقیده رو داریم که بابت چیزی که نمیتونیم ازش استفاده کنیم پول ندیم پس دیگه چرا گوشی nokia N72 رو میفروشم n73 میخریم  بعدش n95    و...؟ یا همین منوال در گوشی های دیگه ؟ اگر از بعضی ها بپرسیم میگن مثلا این دوربینش 3مگاپیکسلیه یا مثلا تعداد اسپیکرهاش 6 تا بیشتره !! در صورتیکه آیا به نظرتون عاقلانست که شرکتی به این گنده گی کلی وقت صرف کنه و بعد از   6 ماه یک گوشی بده بیرون و قیمتش هم کلی بیشتر باشه فقط واسه دوربینش؟ این جا همون جایی است که شما برای فنآوری پول دادید که ازش استفاده نمیکنید مثل 3g , DVB  در n73  !!


 نوشته شده توسط علیرضا نوری در شنبه 86/7/28 و ساعت 1:18 صبح | نظرات دیگران()

 کل یادداشت های این وبلاگ
موبایل های چینی
[عناوین آرشیوشده]
 

طراحی توسط : علیرضا نوری تاجر